Amazing! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Amazing! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Amazing!

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

04 Oktober 2014 | Namibië, Swakopmund

In Uis vorige week zaterdag wat spullen opgeladen, geluncht in lodge en NIET gezwommen in zwembad. Dat was te koud. Hoezo, geen luxe?
Wat geld gepind en om 13.30 weer terug naar basiskamp. Ondertussen nabij Uis in township een jonge hulp, Mattheüs opgehaald. Hoe ze daar leven. Klein vierkant stenen huisje, met allerlei zeilen, verroeste golfplaten en allerlei andere "rotzooi" erom heen. Helaas geen foto's nog.
Na 1,5 uur rijden weer terug in kamp. De wasvrouw was nog druk met de was van iedereen. Omstreeks 17.00 uur was ze klaar en moest dan nog 1/2 uur lopen naar huis. Hans had haar de hele dag van natje en droogje voorzien.
Later bij het diner kregen we zelfs nog Apple rumble met custardsaus. Een vorstelijke maaltijd.
Aangezien het de hele dag niet zo warm was, vertrok iedereen na het diner al snel naar bed. Vanochtend naar Uis hadden we in de open gamedrivecar zelfs onze slaapzakken over ons heen.
De nacht was heel koud. Zelfs dikke sokken aangetrokken.
De wind was behoorlijk, waardoor je zelfs je hoofd in de slaapzak verbergt!
Op zondag om 7.15 op. We stonden te bibberen bij het kampvuur vanwege de kou.
Gelukkig gingen we om 8.45 weg om langs de rivierbedding dikke stammen te zoeken. Die moeten langs het kamp worden geplaatst. Vorige week zijn de olifanten op bezoek geweest en nu wordt het binnenkort extra beveiligd.
De stammen werden later geolied. Tijdens het zoeken hebben we wat schorpioenjonkies gezien. Omstreeks 12.00 uur weer vrijaf. Berg beklommen in middag. Fantastisch uitzicht. Van rondom rotsen tot vlaktes met enkel boompje en vergezichten met de zandwegen.
Na diner weer naar bed.
De patrolweek begint op maandagmorgen. Om 6.15 op, ontbijt en alles inpakken voor ons verblijf.
We gaan met twee gamedrivecars de olifanten zoeken. Door rivierbedding en trachten sporen op te pikken. We hebben van bepaalde olifanten de poep nodig voor universitair onderzoek.
Al snel olifanten gevonden, bulls, en later de G6 herd (kudde).
Er waren ook jonge olifantjes bij. Helaas geen poep.
De olifanten lopen soms dicht achter en langs de auto's. Dan heel stil blijven zitten en geen geluid maken!
Is wel beetje beangstigend. Ze zijn fors!
Voor lunch zeil op de grond, boterhammen eten en pauze tot 2 uur.
In de rivierbedding liepen de baboons (apen).
Na break weer op weg. De olifanten trekken verder en soms zoeken we weer een andere kudde. We verlaten dan ook de rivierbedding. Het is prachtig om de natuur te zien. Zo divers. De andere dieren vinden het te droog en laten zich op een paar struisvogels na, niet zien.
Om 18.00 wordt een slaapplek gezocht. Kamp opgezet. Dit betekent dat de auto' s met tussenruimte voor grondzeil worden geparkeerd waarbij de voorkant zoveel mogelijk nabij rotsen wordt gezet.
Slaapzakken uitgerold. Boxen met etenswaren en kookgerei afgeladen en de korveevrijwilligers beginnen met bereiding van diner.
Na de afwas, Hans heeft korveedienst vanaf nu, vertrekt iedereen naar slaapzak.
Geen wasgelegenheid, babydoekjes!
Toiletbehoefte: gat graven en dichten!
Geen tafels of stoelen. Je zit met je batterij op het zand.
Slapen nu echt onder de sterrenhemel.
De dag begint hetzelfde als altijd. De nacht was minder koud.
Op zoek naar de olifanten krijgen we al snel onze zin. We zien er heel veel. Met jonkies.
Er is zelfs een jonkie bij dat in mei 2014 is geboren en een van Okt 2013.
De kleine olifantjes deden zelfs liggend! een middagdutje. Moeder olifant houdt staande de wacht.
Een geweldige dag. Jammer dat ik mijn camera niet kan gebruiken. Uiteraard wel foto's.
Je kunt niet genoeg krijgen van de observatie. Het is zo prachtig en af en toe zo heel dichtbij.
Ook deze dag eindigt na het diner met een snelle run op de slaapzakken.
Dan worden er personen wakker. Er blijkt zich om 3 uur 'snachts een olifant zich bij ons kampvuur te bevinden, dat bijna helemaal uit is. De olifanten trekken ook door de rivierbedding.
Dat was wel spannend, zo dichtbij. Gezien de rust vertrok de olifant na verloop van tijd weer.
Om 6.30 was het eerste wat we weer zagen een kudde olifanten op doortrek aan de andere kant van de rivierbedding, zo'n 15 meter bij ons vandaan. Iedereen moest nu vlug in de cars tot ze voorbij waren.
Later op zoek naar olifantenpoep. Dat wil maar niet lukken.
Wel kwam er een olifant de truck besnuffelen met zijn slurf. Er overheen aaien en stootbumper voelen. Zo dichtbij. Chris, onze leider dacht hem te verjagen maar dat lukte niet. Deze olifant was zo nieuwsgierig. Hij pakte zelfs de tas van Miriam uit de truck en at wat etenswaren op. Daarna liet hij de rest achter!
Een olifant liet zich niet verjagen. Die kwam op ons aflopen. Chris reed achteruit, maar de olifant bleef op ons afkomen. Dus verder achteruit en sneller!
Foto genomen van mr. Indrukwekkend!
Ik zat bovenop het dak van de car, bovenop de slaapbedrolls.
Je hebt een prima uitzicht en kunt alles goed bekijken met de verrekijker en mooie plaatjes schieten.
Ik doe daarom niets meer met het fototoestel om deze op IPad te zetten. Een verlies is wel genoeg.
Het is warmer en daardoor zijn er veel lastige vliegen en vliegjes. Dat maakt het soms moeilijk om niet te bewegen als de olifant zo nabij is.
Een keer was de olifant voor mij zo dichtbij dat ik alleen maar heel voorzichtig mijn hoofd een beetje kon draaien, bovenop de car.
Na deze enerverende dag een prima diner. Wel een spelletje na. Iedereen moest iets vertellen over de olifanten van hetgeen we hadden opgestoken. Leuk.
De laatste nacht in de open lucht.
Donderdagmorgen wordt kamp weer ontruimd en gaan we op weg naar basiskamp.
Wakker net voor zonsopgang. Wat steken de paar bomen prachtig af tegen de rode hemelbaan.
Even later verkleurde de hemel met de zon. Wat ongelooflijk mooi. Soort voorafje voor vertrek.
Na ontbijt en inpakken op weg naar basiskamp, waar we omstreeks 12 uur aankomen. Nu alles weer uitladen en schoonmaken. Olifantenpoep aansteken om vliegjes te verdrijven.
Helaas niet de poep van de goede olifanten kunnen traceren. Jammer.
Rest van de dag vrij. Douchen, spullen regelen voor vertrek morgen.
De nacht was niet koud. Om 8 uur alles al klaar voor vertrek. Weg om 8.10 uur. Eerst brengen we Mattheüs thuis. Na enige plaspauzes en het genieten van de veranderende natuur richting Swakopmund, zijn we om 13.00 uur bij villa Wiese, ons overblijfadres voor de komende nachten.
De was eerst naar de wasserette en door naar de fotograaf. Die heeft geen kabeltje kunnen bemachtigen, dus de post maar afwachten.
Later met elkaar gegeten en afscheid genomen van vertrekkende vrijwilligers. Pas om 24.00 uur naar slaapadres.
Zaterdag nieuwe dag met nieuwe ervaring. Welke? Zie daarvoor volgend blog!
Geniet allemaal van ons verhaal en hartelijke groeten.

• 05 Oktober 2014 - 10:33

Leo En Willemijn:

mooi verslag jullie beleven heel wat zo te lezen, ik zal de paling van de mart voor hans bewaren,groetjes van ons

• 05 Oktober 2014 - 18:07

Annie Versluis:

weer een heel verhaal Betty, wel heel spannend allemaal. Jullie hebben het wel naar jullie zin, geniet er maar van. Hartelijke groeten uit Ameide.