Start volgend project - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Start volgend project - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Start volgend project

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

27 September 2014 | Namibië, Swakopmund

Maandag vertrokken uit Swakopmund, Namiibie
Dit was niet zo erg. Het was er het hele weekend behoorlijk koel.
Later op zondagmiddag nog even naar strand geweest om nog wat te doen te hebben.
De bedoeling was om 11.00 uur te vertrekken naar het basiskamp, maar dat werd 13.00 uur.
Na zo' n 5 uur in een busje te hebben gezeten en veel stof te hebben gesnoven, gearriveerd.
Het kamp is leuk opgezet, maar totaal anders dan in Botswana.
In boom zijn 3 houten vloertjes gemaakt waar je je slaapzak op kunt leggen en kunt slapen. Hoe zo, privacy?
Het kamp heeft wat gespannen zeilen waar je onder kunt zitten. Boven tafel en de rest is alles in de open lucht.
Het kamp is naast de Ugab rivier, die nu droog staat. De omgeving bestaat uit heuvels, bergen bestaande uit rotsen en in het dal een enkel klein boompje waar je dwars doorheen kijkt.
De grond is grindzand.
Een nacht hier overnacht. De volgende ochtend alles ingepakt voor het mobiele kamp. Om 6.15 begint het korvee, om 6.45 ontbijt, havermoutpap, en om 7.45 op weg.
Naar bouwlocatie. 1,5 uur rijden. De muur rondom de watertand van de boeren was wel gefundeerd en deels opgebouwd door de vorige groep. Deze week moest deze worden afgemaakt door ons.
Eerst mobiel kamp opbouwen. Zeil spannen waaronder we kunnen slapen.
Gat graven voor toilet. Wat tentjes opzetten voor het bewaren van onze spullen, w.o. Boodschappen.
Daarna aan de slag. Zand gaan scheppen voor bouw.
Wat een stof. Dit daarom maar een keer gedaan. Zo krijg je nu stoflongen.
Rotsstenen verzamelen voor de bouw, opladen, afladen.
Specie maken met de hand en dan metselen. Hans vond dat werk heel leuk. De hitte was zo groot. Geen schaduwplekje te vinden.
Tussen de middag kon je onder het zeil, maar het was te heet om te liggen.
Om half 3 weer aan de slag tot 5.30 . Avondeten klaarmaken op kampvuur en na de afwas nog even bij kampvuur zitten. Om 9 uur was iedereen wel naar bed.
Hard gewerkt.
We waren blij dat de muur donderdag om 12 uur klaar was. Daarna lunch en relaxen.
Op vrijdag na ontbijt, eerst half uur uitslapen!, bivak opbreken en inpakken.
Om 10 uur weer in basiskamp. Heerlijk. Konden we weer douchen. In openlucht met iets verwarmd water. De hele week onszelf alleen wat kunnen cleanen met vochtige babydoekjes.
Op zaterdag boodschappen doen in Uis. Niet iedereen kan mee.
Van de 14 vrijwilligers blijven er 3 in kamp, waaronder Hans.
In Uis kunnen we onze spullen opladen en internetten, vandaar nu deze blog. Geniet er weer van. Volgende week hebben we patrouilleweek en volgende week gaan we op vrijdagmiddag naar Swakopmund.
Tot de volgende keer.

• 28 September 2014 - 00:45

John En Rita Van Woezik:

Het klinkt weer heel spannend! Groeten uit Egmond.

• 01 Oktober 2014 - 22:21

Leon En Ina:

Beste Hans en Betty,
    Vandaag het adres, om al jullie belevenissen, te lezen gekregen van Richard. Zojuist aanbeland bij de laatste blog van 28 september. Wat hebben jullie het fantastisch! Jullie zijn kanjers hoor met wat je daar allemaal al hebt beleefd, gedaan en gewerkt. Zoveel indrukken en Betty je schrijft het uitgebreid zodat we een prachtige indruk krijgen van jullie belevenissen en die van de andere vrijwilligers en niet te vergeten alle dieren die je benoemd in je blog! Vanaf nu kunnen we jullie gelukkig verder volgen, voor nu een allerbeste groet van jullie overbuurtjes. Leon en Ina