Meer vervolg echte werkweek - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Meer vervolg echte werkweek - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Meer vervolg echte werkweek

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

31 Augustus 2014 | Botswana, Ghanzi

De donderdag gebruikt om was te doen. Later meegeholpen met de tent. Hans en Kevin waren bezig om alle planken los te schroeven. Anderen verwijderden de spijkers en soms ook schroeven. Allerlei soorten. Dat maakt het gemakkelijker!!
Ik ben bezig geweest om hout naar het kamp te brengen en rommel op te ruimen. Later is het overige hout gehaald met de car.
In de middag was er lezing voor de nieuwelingen. Zodoende alleen Ludde, Sophie, Hans en ik op gamedrive met zonsondergang. Aanvankelijk zagen we weinig dieren, 1 eland, 1 hartebeest, 1 zebra, steenbok. Maar dat veranderde.
We ontmoeten grote hoeveelheden elanden, wildebeest, zebra en giraffes. Prachtige gezichten, vooral met de zonsondergang.
Toen we weer huiswaarts wilden keren, stond er opeens zo'n grote giraf op de weg voor de car. Wat een groot exemplaar en mooi.
Wat verderop weer een groep giraffes en die kreeg weer aansluiting van de eerdere groep, waardoor er wel zo'n 15 giraffes bij elkaar waren.
In totaal wel 150 dieren gezien. Dit hadden we nog nooit meegemaakt.
Wel op tijd naar bed, 21.00 uur.
Vrijdagochtend mogen Dan en Jeffrey op gamedrive. Om 7 uur kunnen Hans en Kevin verder gaan met de eetkamervloer leggen.
De rest kan beginnen om met de schop gaten te graven, bij de toiletgroep.
Let op, ronde gaten met doorsnede van twee meter en anderhalve meter diep, twee en vierkant gat van 3x3 meter en eveneens 1,5 meter diep!!!!!
Iedereen voelde zijn rug. Sommigen spitten en anderen trachten het zand van de rand te verwijderen omdat ze het niet zover over de rand konden gooien met de schop.
Dus je had het zand een paar maal te verzetten. Volgens Hans was het te vergelijken met enige vrachtwagens zand.
Rond 16.00 uur vond men het wel genoeg. Iedereen zat onder het zand en voelde zijn rug en was moe. Om 17.00 uur kon je mee naar de leeuwen. Je zit dan buiten het hekwerk tot zonsondergang en hoopt mooie plaatjes te kunnen schieten.
Na etenstijd werd meegedeeld dat het vierkante gat nog 1,5 meter dieper moest, oh jee!
Ik heb al blaren in mijn hand van dat zand weghakken en scheppen.
Hans heeft met hulp de vloer afgemaakt voorzover hij hout had. Te weinig.
Op zaterdag ineens tot besef dat onze schoonzus Thea jarig is geweest. Hierbij alsnog onze hartelijke felicitaties.
We leven hier echt in ons eigen wereldje. Voor het grootste gedeelte van de tijd bestaat er hier geen buitenwereld.
Zaterdagochtend op tijd op. Wat was het koud. Ik had een deken nodig bij het ontbijt. Voor het eerst.
Al snel werd het warmer. Het gat verder uitgediept. Om 11.00 uur vond ik het wel genoeg. Mijn rug brak bijna. Hans was met Jack naar het buitenverblijf van de puppies. Het gaaswerk moest verhoogd worden. Ze dreigen er overheen te springen en ze moeten nog enige weken wachten om bij de grote wilddogs te worden vrijgelaten.
Ook op zaterdagmiddag worden er ezels geslacht. Er waren niet veel deelnemers. Hans vindt het wel aardig werk.
De rest moest mee om stenen te verzamelen. Die moeten in het grote gat voor drainage.
Er zijn nog maar weinig stenen omdat de trekkerband het begaf.
Ik heb in die tijd de tent weer uitgeveegd en de lakens verschoond. Daarna douche genomen, wel lekker.
Na het slachten is er de mogelijkheid om mee te gaan naar het voeren, wat ik aan me voorbij heb laten gaan.
We kregen de mogelijkheid om voor etenstijd nog mee te gaan met de manager.
Die ging foto's nemen met de drone van 2 gierennesten. Nog nooit drone gezien. Neemt mooie foto's
Ook demonstratie op kamp van de mogelijkheden. Weer wat nieuws gezien.
Week afgesloten met brood bakken aan de stok boven kampvuur.
Iedereen was erbij. Om 22.00 uur week laten sluiten.
Iedereen alle goeds voor de komende week en Margot en Jelmer geniet des te meer. We zien er naar uit om het ook weer allemaal te zien en er van te genieten.
Tot het volgende schrijfmoment.

• 31 Augustus 2014 - 16:34

Annie Versluis:

Dit was het voor vandaag? of komt er nog een deel?
    veel belevenissen daar! groeten A

• 03 September 2014 - 21:26

Astrid Den Boer:

Hallo Betty,
    Ik weet dat ik te weinig reageer, maar ik heb tijdelijk werk gehad. Dat is nu afgelopen. Het kwam onverwacht terwijl we midden in de planning stonden om de huiskamer leeg te halen. Af en toe dus maar een beetje.
    Het grote wandmeubel mocht eindelijk weg na zoveel jaar en ook de antieke naaimachine is weg. Nu moeten de muren en plafonds gewit worden. Daarna komt er nieuw laminaat in de kamer.
    Dat was wel nodig. Ik ben er blij mee dat het nu eindelijk gaat gebeuren, alleen het allemaal zelf doen vind ik wat minder. Ben bang dat het niet mooi word.
    Maar goed, we gaan aanstaande vrijdag naar een echte verfwinkel en vragen hoe we onbehandeld spachtelputz kunnen verven.
    Uitgerekend wordt komend weekend warm weer. Fijn omdat dan meubels naar buiten kunnen en ik ook buiten dingen kan verven, maar het zal wel warm worden.
    Ik zag vanavond dat de planten die we uit de kamer al naar buiten gezet hadden al bruine bladeren krijgen van te veel zon de afgelopen dagen.
    Dus morgen maar een ander plekje zoeken in huis.
    Ik heb de foto's gezien van de leeuwen met de stukken vlees. Hebben jullie die daar neer gegooid om de leeuwen te voeren of was het een slachtpartij? En hoe dicht zitten jullie bij de leeuwen? Of is het kamp op een of andere manier beveiligd.
    Het ziet er wel naar uit dat jullie erg druk zijn en er veel gedaan moet worden met te weinig materialen. Heel vervelend.
    Goh...hebben jullie geen kalender in je tent om de verjaardagen te checken. hahahaha. Je schoonzus zal het je wel vergeven.
    Wel vreemd dat je er nu niet bij kan zijn om het te vieren denk ik zo.
    Nou dat was het weer een beetje. Werk ze maar weer en geniet ervan. Groetjes Astrid