Tweede week modisa - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Tweede week modisa - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Tweede week modisa

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

03 Augustus 2014 | Botswana, Ghanzi

Zondag kontakt met kids via internet. Niet leuk om te horen dat mijn moeder weer is achter uitgegaan.
Deze hele week is anders verlopen dan de planning. Eerst was er zondagavond geen water toen we de vaat wilden doen. Moest er een gebroken leiding worden gerepareerd. Konden we later ook de toiletten niet gebruiken.
Maandagochtend bleek dat de toiletten nog steeds niet konden worden gebruikt wegens een nieuwe leidngbreuk. Lastig.
'sMiddags gingen er 9 vrijwilligers weg en kwamen er 3 en een bezoekster van een ander park.
Dinsdag volgde nog een vrijwilligster. Ondertussen zijn er maar 3 mannelijke vrijwilligers, Hans, Ludde uit Zweden en Matthew (14) uit Seattle.
Maandagavond volgde een zeer hevig onweer nadat het de hele dag al bewolkt was geweest met donkere wolken en behoorlijke wind.
Vanaf 7 uur was er regen en wind die steeds meer toenam en rond 21.00 en 23.00 op zijn hevigst was. Zo hevig dat het in je tentje wel beangstigend was.
Verder geen regen meer deze week. Dat het hier regende en zoveel in de wintertijd was net zo raar als dat het in Europa in de zomer zou vriezen.
Naast de gewone werkzaamheden van het voeren van de wild dogpuppies en toezicht houden, huispuppies verzorgen, en vlees snijden, moest er hout worden gezocht. Niet alleen voor het kampvuur.
Er was namelijk door de jagers een giraf geschoten en mogelijk zou die moeten worden versneden tot vlees voor de andere dieren.
Aangezien het niet duidelijk was of deze giraf de ziekte antrax had, die dodelijk kan zijn voor mens en dier, werd besloten om de olifant niet te gebruiken.
Die werd met de trekker naar een open gat versleept, maar de trekker kon daar niet dicht genoeg bijkomen. Daarom werd de giraf op een andere plek gebracht.
Rondom dit dier moest toen 5 meter gras- en bosjes vrij worden gemaakt. Het dier wordt verbrand en anders kan het directe gras ook vlamvatten en de omgeving in brand zetten.
Dat was een behoorlijk karwei.
Dinsdagavond is Hans mee op gamedrive geweest. Het was fantastisch. Ze hebben veel dieren gezien.
Ook zijn we weer op Sirgawalk geweest. Soort wandeling met leeuw die als welp is opgevangen en grootgebracht door onze manager. Die kan nu veel met hem doen en probeert paar keer per week op pad te gaan met leeuw waarbij we kunnen toekijken vanuit auto.
Deze week zijn we ook gieren nesten met de gps in kaart wezen brengen voor de universiteit van Texas.
Donderdag bleek de watertank ondanks het pompen niet vol te lopen. Bleken de leeuwen de ondergrondse leiding te hebben opgegraven en op diverse plaatsen te hebben kapot gebeten.
Toen moest die weer worden gerepareerd door een aantal personen onder permanent toezicht van anderen opdat we de leeuwen in de gaten konden houden als die te dicht bij zouden komen.
Verder volgen er lezingen over het Modisa project en over het wildlife gebeuren in Botswana.
Verder ook weer naar de waterhole 'savonds waar dieren komen drinken. Deze keer waren er zeer veel aan de kant van de lodge waardoor ze beter zichtbaar waren dan vorige week toen ze aan de overkant van de waterhole dronken.
Deze ochtend gaan er een aantal mensen met de bushman mee voor een bushwalk.
Vandaag is rustdag en kunnen we internetten.
Helaas wil mijn hotmail niet laden. Ik kan niet op Facebook.

• 03 Augustus 2014 - 21:09

Astrid Den Boer:

Hoi Betty en Hans,
    Net jullie verslagen gelezen. Wat een toestanden. Vervelend dat er geen toilet was en dat onweer in een tent meemaken is ook nog wat.
    Is het er erg warm of niet. (omdat je zei dat het wintertijd was)
    Hier is het snikheet al weken. Gisteren was er een heftig onweer en hevige regenval. Zelfs een paar straten waren onderwater gelopen hier.
    Ik heb intussen ook de foto's gezien via email.
    Een douche in de openlucht en een houtvuur waar jullie bij zaten? Alleen om te verwarmen of ook om op te koken?
    Wel vervelend dat je moeder achteruit gegaan is in haar gezondheid. Vooral omdat je nu zo ver weg bent.
    Hoe gaat het zo ver? Valt het werken en het leven tegen of valt het wel mee en had je gedacht dat het zo zou zijm?
    Nou sterkte met alles.
    Groetjes,
    AStrid

• 04 Augustus 2014 - 11:11

Jolanda Vd Heuvel Horden:

Hallo wereldreizigers!

Leuke verslagen!!! Zo te lezen hebben jullie het erg leuk,wel spannend allemaal(zou niks voor mij zijn)
    Ik heb mijn moeder ook al een paar verslagen laten lezen!!
    Kijk weer uit naar het volgende verslag!
    Groetjes en nog heel veel plezier

• 06 Augustus 2014 - 20:57

Erica Van Irsel:

Hoi zus ,en Hans zo te horen gaat het goed met jullie ,fijn om te horen ,dat jullie het fijn hebben en veel al mee gemaakt hebben ,als ik het zo hoor dan is er veel te doen .best nog zwaar werk dat ben je niet meer gewend ,bij ons is het goed .we hebben een week vakantie gehad in tjechie met zijn allen en hebben veel gezien ,verder was afgelopen maandag de verjaardag van ma we hebben het bij mij gevierd was met al de Fam s'avonds was ze wel afgebrand ,maar ze heeft genoten het gaat op en af met haar ,de ene dag heeft ze. Pijn maar wil nog wel dingen doen om naar Fam te gaan alleen met de deel taxi Als het gaat verder geniet van de tijd daar ik volg je wel ,als er iets bijzonder is laat ik je het wel weten groeten XXX. Jos erica en de kids