Andere sporen! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Andere sporen! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Andere sporen!

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

01 November 2014 | Namibië, Swakopmund

Na rustig weekeinde in Swakopmund op weg met 8 andere (w.o. 5 nieuwe) vrijwilligers naar ons basiskamp.
Blijft hele rit van zo'n 5 uur rijden.
Daar wordt de trailer uitgepakt en bed voor 1 nacht in gereedheid gebracht.
Na diner naar bed, want op dinsdag om 8 uur op weg om muur te bouwen.
Dat betekent om 6.00 uur op en na ontbijt en alles inladen een tocht van ruim 2 uur naar de bouwlocatie.
Na installatie mobiel kamp om 14.00 uur echt aan de slag.
Wat was het weer heet. Iedereen hielp goed mee, maar het vergt het nodige van eenieder.
Het was een groot karwei. Gedeeltelijk was de muur gesloopt door olifanten. Omdat tevens door anderen slecht was gebouwd, dienden we de muur zelf verder te slopen.
Hoewel de hitte ons parten speelde, hebben we het karwei toch kunnen klaren. Op vrijdag om 11.30 hebben we de groepsfoto kunnen nemen voor de gerealiseerde muur.
Na opbreken kamp terug naar basiskamp.
Daar lekker douchen na week wassen met babydoekjes!
Zaterdag is boodschappendag naar Uis. Spullen opladen, internetten en terug na paar uur.
Hans heeft weer werkje gevonden. De douchekoppen gaven weinig water. Dat is nu gefixt door hem.
Op zondag leek het koeler te blijven, maar om 9 uur al knap warm en om 11 uur zelfs heet. Er moest worden gewerkt.
Alles schoonmaken. Cementvloer aanbrengen in in aanbouw zijnd huis voor onze donkere Ehra medewerkers.
Dat huis wordt op hoogte gedeeltelijk tegen rotsen gebouwd. Dat betekende: zand, kruiwagens, zakken cement en water naar boven brengen en daar ook specie maken.
Hans heeft uiteraard geholpen met het aanbrengen van de cementvloer.
Mooi glad vloertje geworden.
In middag wezen wandelen. Nog steeds heet en bahbahbah.......heel veel vliegjes. Om crazy van te worden!
En dan start op maandag patrolweek. Wat zal die ons nu brengen?
Aan eind van de dag olifanten gespot. En hoera ook poep van de gewenste olifant.
Dat geeft nieuwe mogelijkheden. Op dinsdag nogmaals deze olifanten gespot en gezien hoe ze zich laafden aan stof- en modderbaden. En tevens hoe zelfs grote olifanten zich plat leggen en in modder wentelen. Prachtig gezicht.
Daarna ander gebied in om andere olifanten te spotten. Dat is niet gelukt. Wel hebben we een mooie afwisselende, totaal andere omgeving mogen aanschouwen. Hier hielden zich ook meer andere dieren schuil. Ze blijven echter ook schuw. Wel kwamen er naast steenbok en springbokken ook gemsbokken op ons pad.
Het meest bijzondere waren echter de giraffen en zebra's, overigens in kleine aantallen, die we zagen.
Het gebied was zo verlaten. Je kwam niemand tegen. We hebben geslapen op plaatsen waar waarschijnlijk niemand ooit geslapen had. We waren zeer bevoorrecht in dit uitgestrekte, prachtige gebied te mogen vertoeven en te aanschouwen. We hebben er met volle teugen van genoten!
Na onze laatste nacht onder de sterrenhemel in een krater hoopten we een rino te kunnen spotten. Dit is niet gelukt. Je kunt niet alles hebben, nietwaar?
Vanwege de hitte en het open gebied met weinig begroeiing en soms veel rotsen, hebben we een campsite opgezocht van een bevriend eigenaar.
Daardoor konden we in de schaduw onze lunch gebruiken en een rondje zwemmen voor we ons basiskamp weer aandeden.
"Thuis" volgt het ritueel als altijd, alles regelen voor vertrek op vrijdag naar Swakopmund.
Afscheid nemen op vrijdagavond, c.q. Zaterdagochtend van vertrekkende vrijwilligers en op zondag begroeten van de nieuwe.
Er komt weer een volle groep voor de komende 2, onze laatste! weken. De hele groep van nu vertrekt op Richard na. Hij blijft ook voor 8 weken.
Volgende blog horen jullie hoe het slot van het project voor ons is geweest.
Tot dan, geniet van de blog en als jullie willen reageren kan dat.
Hartelijke groeten van Hans en mij.

• 01 November 2014 - 19:58

Leon En Ina:

Ha Hans en Betty,

Weer een prachtig verslag van jullie reis, werk en alles wat jullie beleven. Zo geweldig leuk om te lezen. Ik begrijp wel dat de indrukken onuitwisbaar zijn. Ook ben ik benieuwd wat het spotten van een rino is? Vogel, bok, slang geen idee... We zullen het vast nog eens horen. Inmiddels zullen jullie ook nog een verjaardag vieren van jou Betty, want het is bijna 4 november, zover ik mij herinner is dat je verjaardag. Geen idee wanneer jullie deze reactie zullen lezen, maar alvast gaan onze felicitaties je kant op. Voor nu het beste en groetjes van ons. Leon en Ina

• 01 November 2014 - 20:22

Kees & Jose:

Op dit moment zijn we zelf op reis door Schotland. We volgen de West Highland Railway. Inderdaad met de trein, rugzakje mee en elke dag een stuk verder. Wederom geen big five hier maar wel herten, heel veel herten. Groepen mannetjes langs het spoor, of gewoon vanuit het raam van je hotelkamer. En vandaag een zeehond in de haven van Oban. Nog een week rond 'sporen' en dan weer naar huis.

Genieten jullie er net zo veel van als wij nu.

Groeten, Kees & Jose

• 01 November 2014 - 20:46

Gerrie Mesker:

Hoi Betty en Hans. Genieten van de verslagen. Van Harte Gefeliciteerd Betty met je 58e Verjaardag, zo die is wel anders dan andere jaren, word nooit meer zo, zo warm, hier ook nog steeds warm, gek hoor.1 november en je kan nog buiten zitten in het zonnetje. Nog heel veel plezier de laatste weken. Groetjes ook van mijn moeder, die telt de weken af. Doei Gerrie.

• 02 November 2014 - 10:31

John En Rita:

Hoi Hans en Betty
    Zoals wij hebben begrepen zijn dit de laatste weken van jullie mooie project geniet er nog maar van.
    Wij hebben in ieder geval genoten van al jullie mooie verhalen.
    Als ze je dit leest heb je je verjaardag al gevierd van harte gefeliceerd en nog heel veel mooie gezonde jaartjes erbij
    Groetjes John en Rita

• 02 November 2014 - 11:40

Martha En Rinus:

mooi verslag en gefeliciteerd met je verjaardag en veel gezonde jaren er bij

• 02 November 2014 - 12:26

Leo En Willemijn:

Mooi verslag weer geniet er nog maar even van met elkaar, en nog gefeliciteerd van ons.

• 02 November 2014 - 22:37

Hilda :

Hallo Betty en Hans. Weer een mooi verhaal. Het eind komt in zicht. Jullie hebben een mooie tijd daar, maar ik neem aan dat jullie toch ook wel weer naar huis verlangen. Betty jij gefeliciteerd met je verjaardag, zo'n bijzondere verjaardag heb je niet vaak. Groetjes Jan en Hilda

• 03 November 2014 - 08:15

Jolanda:

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken(niks voor mij)maar wel heel bijzonder!!!! heel veel plezier nog gr uit gorinchem

• 03 November 2014 - 11:10

Gerrit:

Hallo Betty en Hans we volgen jullie mooie en hete reis. En alvast gefeliciteerd met je verjaardag Betty.
    Wij volgen jullie helemaal, en nog een fijne tijd.

• 03 November 2014 - 16:28

Adriaan Borgstijn:

Hoi Hans en Betty,

• 03 November 2014 - 16:54

Hoi Hans En Betty:

Hoi Hans en Betty,
    Allereerst namens ons zelf Betty van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Hans natuurlijk ook .Zo als wij lezen is het een hele belevenis van wat jullie doen en meemaken. Ik denk dat je de buurtbus nog niet heb gemist met al hetgeen jullie daar doen. Want er moet nog behoorlijk gewerkt worden zo te lezen. Met de nieuwe bus zijn wij zeer content en inmiddels hebben al enkele nieuwe chauffeurs zich aangemeld. Voor Wil den Hartogh is het 5 november haar laatste rit. Wij zullen ons verder wel op de hoogte houden hoe het met jullie verder gaat door het lezen van de nieuwsbrieven.
    Mede namens Maaike wens ik jullie voor het resterende verblijf nog een hele goede tijd toe en waarvan het nodige nieuws wel wordt doorgegeven door jullie.

De hartelijke groeten van Adriaan en Maaike Borgstijn

• 03 November 2014 - 21:23

Jan En Edith:

hallo Hans en Betty,
    heel bijzonder wat jullie allemaal meemaken. We zijn benieuwd naar jullie verhalen over een poosje !
    Vast gefeliciteerd met je verjaardag Betty in dit "tropenjaar".
    Nog een hele mooie tijd daar,
    groeten Jan en Edith

• 04 November 2014 - 08:02

Arnold:

(tante) betty,

gefeliciteerd met je verjaardag.
    Arnold, Tannie, Jan en Engel

en denk ik ook door Theo, die de uitgeprinte verslagen met veel plezier leest

• 04 November 2014 - 14:06

Erica Van Irsel:

Hoi Betty en Hans , Betty gefeliciteerd met je verjaardag? Fijn dat het goed net jullie gast en dat je ervan geniet ,verder leuk om de reisverslagen te lezen .verder spreek ik de kids en vertellen wat ze meegemaakt hebben maar alles gaat goed hou het wel in de gaten .verder met ma is het gaan en komen ma is deze dagen goed is wel veel moe maar ligt ook veel en vroeg te slapen. Gaat af en toe mee wandelen even en vindt dat fijn . Gaat jullie goed en tot de volgende maand gr liefs erica Jos en de kids en niet te vergeten Yasmine

• 04 November 2014 - 18:25

Astrid Den Boer-Hasenbos:

Hallo jarige jet,

Ik heb al een aantal keer een mailtje voorbij zien komen dat ik fotos op Icloud kon zien, maar ik heb het niet zo om iets op de computer te downloaden wat ik toch niet gebruik, dus vergat elke keer op de site Waarbenjijnu.nl te kijken. We zijn nogal druk geweest met onze huiskamer, witten van plafond en muren, nieuw parket en nieuwe kasten en omdat dat mahonie is heb ik alle meubels die bleven staan ook die kleur gegeven.
    Maar vandaag moest ik even de site opzoeken om je te feliciteren met je verjaardag.
    Van harte dus en nog vele jaren. Waarschijnlijk de meest uitzonderlijke verjaardagviering ever, in de bush bush met tropische temperaturen.
    Dat maak je in Nederland niet gauw mee. Het had dit jaar niet veel gescheeld. Afgelopen weekend hadden we zomerse temperaturen hier. Helaas was dat maandag weer over. En regende het de hele dag.Vandaag is het somber en koud, maar weer droog. De herfst is gearriveerd, denk ik.
    Een van onze katten is verschrikkelijk vervelend. Die loopt continue voor mijn neus te dralen.
    Het is al het tweede berichtje wat ik stuur. De eerste was spoorloos verdwenen nadat hij op het toetsenbord trapte.
    Maar goed, zo te lezen vermaken jullie je nog prima en hebben jullie het goed naar jullie zin.
    Ik zou van jullie verslag een boek met foto's maken als ik jou was.
    Nou een hele fijne dag toegewenst. Ik weet niet of het nu het begin of het einde van de dag is als je dit krijgt. Geen idee hoeveel tijd verschil er tussen jou en mij nu is.
    Veel liefs en maak van de laatste lootjes ook nog wat.
    Groetjes,

Astrid

• 04 November 2014 - 23:11

Ellen Plooi:

Tante Betty van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nog een hele fijn tijd daar. Al is het nu wel aftellen.Doe ook ome Hans de groetjes.
    Groetjes frank en Ellen :-)

• 07 December 2015 - 16:50

Jeanne Bergen:

Betty mijn computer was stuk heb een ander maar je adres kwijt hoopt dat het zo lukt alles goed hier hoop bij jullie ook groet jeanne