Nachtwake! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Nachtwake! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Nachtwake!

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

19 Oktober 2014 | Namibië, Swakopmund

Maandagochtend 6 uur op. Ontbijt, spullen pakken en inladen.
Op weg voor olifantentrack om half 9.
Tot lunch om 12 uur nog geen olifant gezien. Pauze tot 14 uur en weer verder. De route die we volgen is heel anders dan de vorige keer. Je wordt wel stijf. Je zit de hele dag in de open gamedrive car. De omgeving is mooi en nu spotten we wel andere dieren, zoals kudu's en steenbok. Ook andere sporen, zoals luipaard. Bij onderzoek bleek een luipaard een baboon te hebben gekild. Later ook spoor van een mannetjesleeuw.
De hele dag was warm, na zeer warme nacht. De zo'n verdween nogal eens achter de wolken en later op de dag zelfs geheel. Door opstekende wind ook nagenoeg geen vliegjes.
Om kwart voor zes bivak. Geen olifant gezien vandaag. Het bivak ligt op winderige plek en af en toe raast er zandstorm overheen.
Aangezien er in avond en nacht gemsbok en zebra's langs kunnen komen, dienen we voor onze behoeften dicht bij bivak te blijven.
Aan luipaard en leeuw denken we maar niet!
Na niet zo'n koude nacht om 7.50 weer verder. Via een omweg wordt geprobeerd olifanten te tracken. Daarvoor gaan we door een gebied vol rotsen en stenen en heel leeg. Er groeit bijna niets. De welwitschia bomen lijken van armoede te hebben gebloeid.
Later in gebied met meer begroeing, nog in winterstand met heel veel witte vlindertjes ( met wat zwart).
Rijdend door dit gebied wel ook andere dieren, zoals diverse struisvogels, gemsbokken, zebra's, kudu's en kudde springbokken.
Een kudde, zo groot als ik zelfs in Botswana nog niet had gezien.
De dieren zijn echter veel schichtiger dan daar.
Maar nog steeds geen olifanten.
Verder het natte gebied intrekkend, de jungle in, moesten we zelf een weg creëeren om verder te kunnen.
Op gegeven moment bij superklein meertje aanbeland. Daar gingen de meesten even zwemmen. Je kleding droogt toch snel. Het was nodig voor Sean. Die was in modder weggezakt en was van voeten tot met knieën met modder besmeurd.
Na zwemmen werd door tracken en onze kampleider in meertje gevist. Stok met visdraad, kurk en stukje vlees eraan. Vingen veel vis. Naam weet ik niet meer. Staan op foto.
Staan zij te vissen, duiken de olifanten ineens op tussen riet.
Fantastisch. Zeker voor mensen die voor eerste keer op patrolweek zijn.
Verderop gaan we nu bivak opslaan. Wel op stenen ondergrond. We kunnen niet terug i.v.m. de olifanten en de moeilijke route. Diner bereiden. Diverse keren dit moeten onderbreken omdat olifanten op doortrek naar water wel erg dichtbij kwamen en we ons bij de auto's terugtrokken.
Daardoor laat gegeten. Omstreeks 21.00 uur plat.
En dan..................
Betty ligt lekker te slapen. Wordt ze gewekt door andere vrijwilliger om 21.50 uur.
Betty, word wakker. Er zijn 3 leeuwen vlakbij kamp. De kampleider zat nog bij kampvuur en leeuw naderde tot op 25 meter. Er bleken nog 2 leeuwen in struikgewas aan overkant rivierbedding. Waarschijnlijk kwamen ze af op de vis. Die was door onze tracken schoongemaakt en op rots te drogen gelegd.
Ruim uur iedereen weer op. Toen besloten om wachtdiensten in te stellen. Hans, Ingrid en ik hadden dienst van 03.00-05.00 uur.
Dat betekende continu rondlopen en gebied met zaklichten aftasten of leeuwen niet te dicht bij het kamp zouden komen.
Laatste 3 kwartier was slechts een leeuw te bespeuren in nabijgelegen bosje. In ochtendgloren bleek pas hoe dicht ik wacht had gelopen bij dat bosje. Toch wel beangstigend, hoewel ik geen angst heb gehad in de nacht.
Gelukkig niets gebeurd.
Na ontbijt weer verder. Terug over moeilijke pad van gisteren. Later spotten we diverse steenbok, die lang bleven staan. Ik kon weer bovenop bedrolls op dak van car. Dan heb je prachtig uitzicht. Terug rivierbedding in en al snel olifanten in beeld.
We konden niet verder. Het werd verderop steeds natter en daar is met auto geen doorkomen aan. Dus na lunch werd besloten om omweg te volgen. Hele route van maandagmiddag volgen naar Ugab rivier. Heel mooie route met geweldige lucht boven Brandenberg. Geen olifanten meer. Bivak om 18.00 uur. Nu weer hyenasporen! En veel wind.
In ochtendgloren wakker door vallend gesteente. Richtte me wat op, doch niets te zien. Dacht dat iemand wilde plassen en zich in schemer wat verstapte op stenen. Bleken het later de zebra's te zijn geweest.
Om 7.50 op weg voor onze laatste dag. Al na half uur olifanten. Heel veel. Blijft bijzonder. Nu zelfs vechtende/ stoeiende olifanten.
Het tafereel was geheel anders dan vorige keer maar net zo mooi.
Op gegeven moment echt tussen olifanten beland waardoor we niet verder konden.
Via alternatieve route terug naar kamp. Daardoor behoorlijk laat terug. Alles uitladen, bed klaarmaken en douchen.
Alles schoonmaken en eten. En slapen.
Einde van enerverende patrolweek waarbij we zelfs poep van 1 olifant hebben kunnen verzamelen.
Veel leesplezier en tot volgende keer.

• 19 Oktober 2014 - 16:41

Annie Versluis:

Wel spannend zo'n patrolweek. leuk jullie te volgen en de verhalen te lezen. genieten jullie maar, groetjes Annie.

• 20 Oktober 2014 - 09:51

Han En Janny :

Het is erg leuk om de verhalen te lezen ! En wij kunnen met jullie mee genieten , veel plezier de aankomende week . Groet Han en Janny

• 01 November 2014 - 20:06

Leon En Ina:

Nog een verlate reactie op de 'nachtwake'. Had het zeker al gelezen 19 oktober j.l. maar door het spannende verhaal alleen met Leon erover gesproken en vergeten de reactie te plaatsen. Ja, over de leeuwen natuurlijk... en het drogen van de vis op de rotsen, wat een heel gevaarlijk staartje kreeg. De adrenaline zal wel door jullie heen gegaan zijn! Nogmaals groet!