Onthulling! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Onthulling! - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Onthulling!

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

19 Oktober 2014 | Namibië, Swakopmund

Jullie hebben nog wat tegoed. Wat is er voor spannends geweest?
Hans zou het in zijn broek doen. Dus alleen ik ging voor de sensatie.
Samen met paar andere vrijwilligers zijn we wezen (tandem-)
SKYDIVEN.
Nooit gedacht dat ik dat werkelijk eens zou doen. Het was wel spannend, met name de vrije val, maar zo cool!
Wat last van mijn oren na afloop.
Op zondag kennisgemaakt met nieuwe vrijwilligers. We zijn met 12. Weer aantal uit Duitsland.
Maandag op weg naar kamp. Om half 6 gearriveerd. Meteen opdracht voor dinerbereiding.
Laat gegeten. Nieuwe slaapplek in boom. In donker en met veel wind in gereedheid moeten brengen. Viel niet mee, kon slecht slapen.
Vroeg op en na ontbijt en inladen benodigde spullen op naar bouwlocatie.
Die lag op 2,5 uur rijden van basiskamp. Het is zonnig en er staat wat wind. Goede plek voor mobiel kamp gevonden.
Dan aan de slag. De muur is gedeeltelijk vernield door olifanten. Was te smal en te laag en slechte constructie door ander bedrijf verricht.
Nu gedeeltelijk afbraak en opnieuw opbouwen. Dat houdt in: zandruns (zand, echter met veel kleine steentjes) en stoneruns (stenen zoeken, helaas ook niet veel vlakke, grote stenen).
Dan moet er behoorlijk worden gepuzzeld om een goede constructie te maken. Hans had de tijd van zijn leven.
De hele week prima werkweer en geen echt koude nachten.
Daarom flink door kunnen werken waardoor muur vrijdag om 10.30 gereed was.
Nog een zand- en stonerun naar de volgende locatie. Ongeveer 500 m verderop. Zelfde verhaal voor over 2 weken.
Daarna spullen schoonmaken. Groepsfoto bij muur.
Alle spullen schoonmaken, lunch, 1/2 uur pauze, mobiel kamp ontmantelen en om 13.30 terug naar basiskamp.
Daar hadden we nog wel paar uur last van vliegjes. Zeer hinderlijk. Zitten overal en zoemen vooral om je hoofd, zitten in je haren, oren.
Tijdens dinerbereiding vrijwilliger in knie gestoken door schorpioen. Behandeld maar wel 5 uur brandende pijn in knie.
Het summum van genot van terug in kamp zijn is dat je je eindelijk kunt douchen, nadat je je in de bouwweek alleen wat hebt kunnen afvegen met babydoekjes. En je ziet werkelijk zwart van alle stof van deze week.
Op zaterdag naar Uis. Weinig opgeladen omdat schakelaar niet goed stond.
Zondag werk aan de winkel. Vanaf zaterdagavond afwasdienst is deze dag onze korveedag. Hele dag maaltijden verzorgen.
Ook moest alles worden afgewassen. Tafels, boxen cleanen. Voor volgende week moet alles in gereedheid zijn.
Verder olifantendrinkplaats bij kamp helemaal schoongeschrobt. Platen gemaakt en creatief beschilderd met toiletregels. Er mag geen wc papier in de stortwc's worden gedaan. Moeten in aparte kokers voor verbranding.
In de middag, wel heet, met vliegjes, eindje wezen wandelen,berg op. Om half 5 weer terug voor voorbereiding diner.
Na deze dag behoorlijk vermoeid. We hebben wat verkeerd gedaan tijdens voorbereiding. Daarom kreeg iedereen aardappels zoals voor vegetariërs was bestemd. Dat kostte meer tijd.
Na eten naar bed. De nacht was heel warm. Bovenop slaapzak gelegen. Wel goed geslapen. Zien uit naar volgende week.
Tot volgende blog, straks!

• 19 Oktober 2014 - 11:26

Kees Keppel:

Pffff, druk met olifanten! Wij hebben net de Paardenmarkt achter de rug. Qua dieren valt dat in het niet bij hetgeen jullie dagelijks tegen het lijf lopen, maar toch... Traditiegetrouw was het weer geweldig weer op de 2e donderdag in oktober. Een andere traditie die jullie (maar vooral Hans) moest missen is het weer gaan schaatsen na de mart. Met een graadje of 16 buiten, binnen in een hal het ijs op is iets wat je alleen in ons kikkerlandje zult tegenkomen.

Geniet ervan en blijf herinneringen maken voor later!!!

Kees & Jose.

• 19 Oktober 2014 - 16:11

Leon En Ina:

Leuk om weer jullie reisverhaal te lezen! Nog heel veel plezier en we genieten van de mooie vertellingen.

Beste groet van ons.