Nieuwe ervaring!, 12aug. - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Betty Hartog - WaarBenJij.nu Nieuwe ervaring!, 12aug. - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Betty Hartog - WaarBenJij.nu

Nieuwe ervaring!, 12aug.

Door: Betty den Hartog

Blijf op de hoogte en volg Betty

17 Augustus 2014 | Botswana, Ghanzi

De blog is aangevuld, zag ik. Richard heeft hun informatie online gezet.
Dan vervolg ik nu met deze week. De helft hier zit er morgen alweer op. Gelukkig is Hans weer helemaal fit. Afgelopen maandag zijn er weer vrijwilligers vertrokken, helaas ook Ines uit Spanje. Zij heeft me geleerd om foto's te bewerken. Met de juiste app behoorlijk simpel, blijkt. Ook Patty uit New York is weg. Aardige lady van 47, maar ze was de hele dag bezig om haar huid en haar in goede conditie te houden en had allerlei flesjes daarvoor bij zich. Er zijn 3 vrijwilligers bijgekomen. Een uit Denemarken, verpleegstertje uit Botswana, die in Namibie in ziekenhuis werkt en Kevin, een aankomend automonteur van 21 uit Duitsland.
Het weer is deze week erg goed. Soms tussen de middag paar uur schaduwtijd en overdag weinig wind, 'nachtschade soms des te meer.
Maandag vroeg op. 0600 uur gamedrive. De dieren lieten zich niet echt zien.Om 9.00 uur weer terug in kamp.
Het begint hier wat kleur te krijgen. Er beginnen diverse gele bloempjes te bloeien. Het begint iets te krijgen van de gele brem als die bij ons in bloei gaat komen.
Hans heeft weer tijd gevuld met hobby werk. Hij heeft een windwijzer gemaakt. Hij heeft een oud lager gemonteerd in blok hout. Daarin bevestigd een gemsbok hoorn en ook overdwars zo'n hoorn. Verzwaard met het gebit van een of ander dier. Je kunt hier van alles vinden.
Maandagmiddag weer op pad om gierennesten in kaart te brengen. Toen, in tegenstelling tot 'smorgens veel dieren gezien. Het leek wel een verzette gamedrive. Steenbok,springbok,impala, kudu, zebra, wildebeest, gemsbok, giraf, snake-eagle.
Er zitten echter ook veel bugs. Dit zijn vliegende vervelende soort pissebedden. Ze gaan overal op en in zitten.
Dinsdagochtend was er niet veel activiteit. Daarom de was gedaan. Om 3 uur zou er een bushwandeling plaatsvinden. Ik haalde daarom na het eten de was af en ruimde die op.
Ik wilde van de tent terug naar het zitgedeelte en pats!!!
daar sloeg het noodlot toe.
Ik raakte met mijn linker onderbeen het lage hekwerk bij de tent en haalde een flinke winkelhaak op. Het bloedde nogal.
Naar het zitgedeelte en daar werd ik geholpen door onze vrijwilligers Ludde en Shawadee, het verpleegstertje. Zij heeft de wond ontsmet en zei dat het gehecht moest worden. Dat kon op het kamp, maar de hechtnaalden waren onvindbaar. Aangezien de manager enige uren daarvoor naar Ghanzi was vertrokken voor boodschappen, moest hij worden bereikt.
Via de nodige omwegen hem te pakken gekregen. Ik moest naar het hospitaal. Later bleek dat vanwege verzekeringstechnische redenen de manager alleen mocht hechten bij levensgevaar.
Ik werd aldus een uur later naar Ghanzi vervoerd waar ik bij de eigenaar bij de manager in de auto zou stappen en hij mij naar het ziekenhuis zou brengen.
Omstreeks 16.15 bij de praktijk van soort klein privé kliniekje
De manager ging de boodschappen doen en zou me later oppikken. Ik voelde me goed en had verder geen pijn.
Het duurde een eeuwigheid voor alle gegevens in de computer stonden. Uiteindelijk werd ik behandeld. Ik kreeg 12 hechtingen, meer dan thuis denk ik. Verder toch ook nog tetanusinjectie.
Kreeg ook nog 2 verschillende tablettenkuren en anti bacteriële
Crème mee. En dat voor 600 pula, ongeveer 60,--€.
Was pas om 20.45 terug. Een dagtrip voor wat hechtingen. Wat een verschil met thuis.
De wond ziet er nu goed uit en geeft geen pijn. Sinds vrijdag is het verband er af.
Helaas heb ik woensdagochtend hierdoor wel de bushwalk gemist. Die was maar verschoven.
Later kon ik wel mee. Onze manager moest op jacht voor de eigenaar. Die had een wegenproject binnengehaald. Hij zou de andere dag met zijn mannen voor 6 weken op pad gaan en vertoeven in de Bush. Ze werken dan overdag aan de weg. Hij wilde vlees hebben. Er moest een gemsbok en kudu worden geschoten. Je mag mee om te kijken, maar je mag niet uit de auto en moet stil zijn.
Binnen 1,5 uur beide dieren gezocht en geschoten. Onze managers kan goed met het geweer overweg. Van flinke afstand velt hij de dieren met 1 schot.
En dan met zijn allen tillen want het dier moet mee in de gamedrive auto
De dieren hadden beide een imposant gewei.
Later heeft Hans de hoorns afgezaagd om te kunnen gebruiken voor een of ander.
Ook woensdag en zaterdag zijn er weer ezels geslacht om als voer te dienen voor de andere dieren. Hans vindt het wel aardig en heeft zaterdag de ezel nagenoeg alleen geslacht.
Ik ben alleen woensdag meegeweest. Ik hou alleen de poten nog maar vast en breng losse poten naar de trekker. Is al heel wat voor mij!
Donderdag hebben we hout gesprokkeld elders voor het kampvuur. Dat vrijdag opgehaald.
Donderdagmiddag hebben we een gedeelte van de luipaardenkooi schoongemaakt. Die moeten eerst worden opgesloten in ander gedeelte. Je moet ze daartoe allebei naar die kant zien te krijgen. Indrukwekkend hoe onze manager daartoe zich beweegt over het dakgaas om een gedeelte af te sluiten, waarvoor hij in de kooi moet. Het blijven roofdieren.
Hans heeft wat stenen in het vogelbassin gedeponeerd. Hij vindt het te diep. Vogels gaan niet kopje onder, zegt hij. Inderdaad zijn er nu vogels gespot.
Zaterdag ook weer aan hekwerk van Sirga's kooi gewerkt.
Vrijdag heeft Val, de manager te horen gekregen dat de film met Sirga, waarvoor nog een laatste gedeelte moet worden opgenomen, is verkocht. Dat betekent dat het contract kan worden getekend en hij daarop geld kan lenen. Er wordt dan een groot lijnhekwerk aangebracht waarbinnen de leeuw kan worden vrijgelaten. Zo groot, dat die zelfstandig kan jagen en zich bewegen en het veilig is. Dan is het niet meer noodzakelijk om elke keer te voeren en te gaan wandelen. De leeuw wordt nu zo groot, dat we ook elke keer weg moeten zijn als de leeuw terugkeert van zijn wandeling omdat we anders aangevallen kunnen worden.
Nu brengen we nog extra gaas aan om zijn kleiner leefgedeelte.

  • 17 Augustus 2014 - 17:38

    John En Rita:

    Hoi Betty en Hans
    Wij kijken er elke week naar uit om al jullie belevenissen te lezen wat een verhalen.
    Gelukkig is Hans weer opgeknapt en met jouw been Betty gaat het gelukkig ook de goede kant op.
    Tot het volgende reisverslag
    John en Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Ghanzi

Betty

Actief sinds 16 Juli 2014
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 16348

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 14 November 2014

Olifantenproject Namibië

17 Juli 2014 - 14 September 2014

Modisa project Botswana

Landen bezocht: